Sticans Fotoblogg

En fotoamatörs betraktelser om bilder och sånt

Återblick andra delen

Min fotohistoria kan delas in i olika epoker som exempelvis den första som i huvudsak innehöll familjebilder. Nästa epok kan då bli resebilder. Det låter kanske lite tråkigt som ämne, men jag hoppas att innehållet blir intressant ändå.

Reseepoken sträcker sig från mitten av 70-talet till slutet av 90-talet c:a 20 år. Bortsett från den resa som min f.d. fru och jag gjorde 1960 så blev det en resa till Spanien 1975. Min f.d. fru dansade då i ett folkdanslag, som heter Brage Gille, och man hade planerat en resa till en folklorefestival i  staden  Jaca, som ligger i Baskien. Eftersom jag inte dansade själv så erbjöds jag att få följa med som fotograf. Det tackade jag ja till och resan gick först till en badort på Spanska östkusten som hette Lloret de Mar.  Efter några dagar på stranden så gick resan vidare mot Jaca, en mycket svettig resa i c:a 40 gr. värme och i en buss som saknade aircondition.

Ett collage av Spanienresan 1975 Canon FT obj. Canon 50 mm. 1:1,8  Kodak Color II

Som sagt jag blev erbjuden att följa med till Spanien som fotograf, men min utrustning var ju ganska spartansk. Min kamera var Canon FT och ett enda objektiv Canon 50 mm. 1:1,8, och ett antal rullar Kodakfilm i bagaget.  Men vad gör man? Det fick gå och på något förunderligt sett så gick det. Om jag minns rätt så tog jag väl omkring 200 bilder, och jag fick  beställning på ganska många kopior. Men  kopiorna var av ett slag som jag aldrig sett varken förr eller senare , dom var randiga i strukturen och är ganska svåra att scanna med bra resultat, jag har testat med negativen också men det är så plottrigt att hålla på med när det blir många bilder.

Efter ett par år så beslöt jag och min fru att separera och jag flyttade temporärt till Luleå. Under det årt jag bodde där så togs det inte många bilder. Men till hösten kom mina döttrar på besök och vi gjorde en del utflykter bland annat till Storforsen, som är ett av Sveriges mäktigaste vattenfall. Fallsträckan är 5 kilometer och fallhöjden 82 meter, och där tog jag några bilder.

Storforsen i september1977 Canon FT och Kodacolor II

Susanne och Heléne poserar vid Storforsen 1977 Canon FT och Kodacolor II

Här är det korvgrillning vid Storforsen  i september 1977  Canon FT Kodacolor II

På nyåret åkte jag med min son Peter till Gan Canaria på en veckas  semester och golfspel. Den veckan kom att förändra resten av mitt liv, för där träffade jag min nuvarande hustru och livskamrat Lena.

I april 1978 åkte vi, Lena, min dotter Heléne och jag, till Kreta på en, vilket vi snart märkte,  något för tidig  badsemester för det var ganska kallt i vattnet. Men det avhöll inte  Helén från  att bada. Vi bodde på ett hotell som hette Creta Maris som låg i Hersonissos.

Collage av bilder från  Kreta 1978  Canon FT Kodacolor

Men om det inte gick att bada så åkte vi på utflykt, och bland annat så åkte vi till ett palats  som ligger utanför Heraklion och gick under namnet Knossospalatset det byggdes för c:a 4000 år sedan.

1979 åkte jag ensam på en veckas resa till södra Spanien för att koppla av för min sambo Lena ville köpa ett hus och hon ville ha mig med på den affären, men jag behövde lite tid för att tänka efter. Det blev inte så mycket bilder tagna men jag tror att jag tog en halv rulle.

Acueducto del Aguila i Spanien en Romersk Akvedukt 1979  Canon FT Kodak Safety  filmAcueducto del Aguila i Spanien en Romersk Akvedukt 1979

Interiör-från-Alhambra-i-Granada-Spanien-1979  Canon FT Kodak Safety filmInteriör-från-Alhambra-i-Granada-Spanien-1979

Nästan alla bilder är scannade i Epson Perfection 4990 Photo och andra är hämtade från olika album, collagen är arrangerade  i PS CS3.

Efter ett par år så köpte vi ett hus i Täby nordost om Stockholm och där bor vi än i dag, och nästa år så har vi bott där i 30 år.

Gökärtsvägen 66 januari 1981  Canon FT  och en ny film gör entré Fuji Color.

Så här sr huset ut i dag. Det har skett en del förändringar den senaste tiden och även färgen på huset har ändrats från något som kallades Ölandsgul på 1980-talet  till dagens Herrgårdsgul.

Gökärtsvägen 66 november2008 i HDR version Nikon D90 Obj. 18 200 mm 3,5-4,5 DX VR IF-EDGökärtsvägen-66 22 nov 2008

Nu hoppar vi fram ett par år till 1982 då vi reste till Algarve på semester och Canon FT hängde med.

Vi bodde på ett hotel i Albufeira, och det var väl av medelklass med begränsad havsutsikt. En dag åkte vi på en tvådagars utflykt till Lisabon, som var en mycket charmig stad med många sevärdheter. Bilderna är scanade i Epson Perfection 4990 Photo och Collaget är ordnat i PS CS3

Collage av bilder från Albufeira och Lisabon i Portugal 1982  Canon FT Kodacolor.

Nu har jag äntligen skaffat ett zomobjektiv en Tamron 35-70mm. 1:3,5-4,5,  inköpt på Sergelfoto. Det var roligt att använda men tyvärr så fick jag med ett motljusskyd i gummi som gav hemska vinjetteringar i 35 mm- läget. Så följden blev att beskära en del bilder, men för övrigt ett utmärkt objektiv.

Året därpå 1983 reste vi till Sicilien "Maffiosernas hemland". Vi bodde på ett relativt enkelt men ändå fint hotell med självhushål i Naxos. Bostaden bestod av sovrum, kök och ett vardagsrum. På båda sidor hade vi två jätte terrasser med utsikt mot Taormina på den ena sidan, och på den andra utsikt mot stranden och havet plus en balkong.

Collage av bilder från Sicilien Canon FT och Tamron 35-70 Kodacolor

Nedan är det bilder från Etna och några bergsbyar samt ett thermiskt bad på ön Vulkano, en av dom Lipariska öarna mellan Italien och Sicilien.

Nu är det kanske dags att stoppa ett tag, men resorna fortsatte till slutet av 90-talet, bland annat tre resor till Lappland  och det blev även dags för nya kameror och nya objektiv. Först ett kort mellanspel med en ny Canon T70.  Autofokustekniken gjorde entré och jag var inte sen att hoppa på. Så mitt första köp blev en Nikon 501 med ett 35-135 mm. objektiv.

Men mer om detta i nästa avsnitt.

Inlagt 2009-11-22 00:28 | Läst 13286 ggr. | Permalink
Tack för trevligt reportage. Sannerligen mycket livshistoria bakom!

Canon FT var ingen dålig reskamrat! Foton må tekniskt deklinera lite med åren (i alla fall färgerna) men ändå känns de bara värdefullare ju längre tiden går.

HDR-bilder är fjärran från dogma-idealet, i själva verket rena pictorialismen. De är jättekul att se på, men kan aldrig ersätta det mera raka fotografiet (tycker dogmafotograf Westlund :-)). Men skulle jag fotoillustrera en sagobok så skulle jag nog se om inte HDR var tekniken att jobba med.
Svar från Stican 2009-11-22 10:53
Tack så mycket Ernst för kommentarer och synpunkter. Håller med dig om att HDR-bilden kanske inte hörde riktigt hemma här, men av någon anledning så försökte jag sätta lite prägel på nutidens foto också. Visst har färgerna förändrats genom åren, för det är dryga 30 år på dom äldsta bilderna och jag tror inte att negativen håller i evighet.
Stig
Härliga reseskildringar, Stig. Jag ser fram emot nästa avsnitt.
Svar från Stican 2009-11-22 11:01
Tack Thomas. Det är redan på gång. Men det tar en helsikes tid att hitta gammla bilder för jag har tyvärr inte så bra ordning på vare sig neg. dia eller kopior. Fast ambitionen har varit att få den där systematiska orningen, med album och boxar med hängmappar för dia. och neg.

(Visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?