Sticans Fotoblogg

En fotoamatörs betraktelser om bilder och sånt

Återblick tredje delen

Nu fortsätter jag min fotohistoria med nya resor både inom och utanför Sverige. Genom mycket fotande så lär man ju sig av misstagen sägs det, och det kanske gäller generellt. Men det underlättar kanske om man har ett medfött bildsinne. Om man inte har det så kan man kanske lära sig det genom att gå kurser,  läsa sig till det eller studera andras bilder t.ex. och jag hade inte gjort någotdera. Det blev nog mest fotografering på en höft.

1984( som George Orwells framtidsroman) reste Lena och jag till Cypern på två veckors semester. Vi bodde på ett hotell utanför staden Larnaca, och om jag minns rätt så hette det Larnaca Beach. Själv är jag inte mycket för att ligga på stranden och "pressa", så vi åkte in till Larnaca och för att se lite av staden, men kanske mest  för att växla pengar eftersom hotellets växelkurs var ganska dålig. Apropå boken "1984",  så lånade jag den på hotellet och läste, och det var ju ett märkligt sammanträffande eftersom vi befann oss i samma år.

Lena och boken "1984"  Canon FT med Tamron 35-70 mm. och Kodacolor

När man fick nog av sol och bad  åkte vi med på en utflykt till Troodosbergen som ligger några mil in i landet och besökte bland annat Cyperns högsta berg Mount Olympus 1952 m.ö.h. och bussen tog oss ända upp.  En annan utflykt gick med båt till Fig Tree Bay och vattnet var så klart att man såg botten på 15-20 m. djup.

Collage av Cypernbilder Canon FT med Tamron 35-70 mm. och Kodacolor

Innan vi åkte till Cypern så köpte vi en katt och när vi kom hem från semestern så åkte vi till Skärholmens Centrum där det pågick en kattutställning, och där hämtade vi hem vår Cedric, en creamfärgad Perser och han blev naturligtvis min nya fotomodell.

Cedric  kanske 10 veckor1984

Året därpå 1985 reste jag med goda vänner till Lappland och Padjelanta för en veckas vandring på Padjelantaleden. Det var en stor upplevelse  att se en av Sveriges största Nationalparker. Först flyg från Stockholm till Luleå, nytt flyg till Gällivare och därifrån postbuss till Ritsem. Båtfärd över Akkajaure till Vaisaloukta sedan vandring på Padjelantaleden till Staddajåkk och vidare över Sulitelma mot Norge.

Det blev en vandring på c:a 7 dagar, och efter en natt på hotell i Fauske fortsatte färden med buss till Narvik. Meningen var att vi skulle åka tåg till Sverige från Narvik, men sista tåget hade gått, så det blev efter överläggning att ta en taxi till Riksgränsen. Det visade sig att det blev  billigare än att ta in på hotell. Sedan blev det buss till Kiruna och flyg till Stockholm.

Min Canon FT hängde med men inför fjällresan hade jag köpt en längre telezom en Tamron 80-210 mm. 1:3,8-4,0.

Akka och Akkajaure i morgonsol från Ritsems fjällstation1985 Canon FT med Tamron 35-70 mm. och Kodacolor

Canon FT med Tamron 35-70mm. och 80-210 mm.

Solnedgång vid Virihaure 1985 Canon FT med Tamron 35-70 mm. och Kodacolor

I september1986 fyllde jag år, och det blev ett halvsekel eller 50 , och det firades i kvartersgården som finns i vårt bostadsområde, med släkt och vänner. Några vänner var vänliga nog att vara först på plan, redan någon minut efter 12  på natten, blev jag uppvaktad med sång, musik och en flaska god champange.

Min 50-årsdag 1986 Canon T70 och Tamron 35-70mm. Kodak Ektachrome

Det blev till slut dags att byta kamera ändå efter 17 år, och eftersom erfarenheterna av Canon var goda så blev det också en ny Canon, en T70 som då hade den senaste tekniken. På den tiden arbetade jag i Skandiahuset  på Sveavägen i Stockholm, och på samma gata mitt emot Skandia låg en fotoaffär som hette Facil Foto. Där köpte jag min nya Canon, och så återvänder jag till dia igen efter en tid med neg. film.

Några veckor senare reste Lena och jag till Madeira på två veckors semester. Madeira blev egentligen ett andrahandsval, för vi hade planerat och bokat  en resa till Egypten, men ödet ville anorlunda för en terrorgrupp sprängde vårt hotell så vi fick hastigt och lustigt boka om och då föll valet på Madeira. Det var absolut inget dåligt alternativ för Madeira är en sagolikt vacker ö ute i Atlanten.  Den har en fantastisk grönska och en blomprakt som pågår året om. Detta beror säkert på att det faller ganska mycket regn och det nästan dagligen, men mellan skurarna så kommer solen fram igen.

Lena och Stig har landat på Madeira 1986 Ett ganska dåligt foto av en okänd turistfotograf på flygplatsen.

Vi reste runt ön och gjorde flera besök i Madeiras huvudstad Funchal och vi besökte bl.a. saluhallen, den botaniska trädgården och var på vinprovning och provsmakade Madeiraviner.  Örundturen gjorde vi med taxi som tog oss med upp till öns näst högsta bergstopp Pico de Areeiro drygt 1800 m.ö.h. Madeira är en mycket  kuperad ö så rundturen gick ofta på slinrade bergsvägar. Det var bekvämmare än bussrundtur och taxin stannade var helst vi ville. Den tog oss också till en liten trevlig resturang där vi åt lunch. Även om det nu är ett tag sedan vi var där och mycket kanske har förändrats så är det ett ställe att rekomendera.

Fotocollage över Madeira 1986 CanonT70 Tamron 35-70mm. och 80-200mm. Kodak Ektachrome

Det fanns mycket blommor att fota och mitt Tamron 35-70 har ett Macroläge som passade bra vid sådana tillfällen.

Blommor på Madeira 1986 Canon T70 Tamron 35-70 mm. och Kodak Ektachrome

Som jag nämnde inledningsvis så har jag ingen fotoutbildning alls, så vad gjorde jag för att råda bot på detta. Jo jag sökte efter någon fotokurs och då helst på kvällstid eftersom jag jobbade på dagarna. Det fanns ju en hel del kurser som anordnades av olika studieförbund, och första kursen blev en nybörjarkurs i foto arrangerad av ABF med fotograf Olle Strandberg som handledare. Det var en grundläggande kurs om kameror och en del om mörkrumsarbete. Kursen höll till i ABF:s lokaler i Mörbylund strax norr om Stockholm. Om det var något som jag gillade så var det nog mörkrumsarbetet, det övriga blev snarare en repetition av bruksanvisningar för kameror. Men det trevliga med kurser är ju mötet med andra likasinnade. En del tips om literatur fick vi också, bl.a. "Lär dig fotografera" av John Hedgecoe.

Efter knappt ett år så bestämde jag mig för att byta till ett helt nytt kamerasystem. Inte för att det var något fel på CanonT70, men jag blev väl förförd av den nya tekniken med autofokus. Det blev en Nikon 501 och det var den första SLR-kameran av Nikon med autofokus för "amatörer". Nikon hade ju tidigare testat autofokus med en modifierad F3:a . Men det var ju ingenting för mig. Däremot så föll jag för 501:an med ett zomobjektiv 35-135mm. 1:3,5-4,5, och den inhandlades också hos Facil Foto igen.

Efter resan till Padjelanta så fick jag vad man skulle kalla "Blodad tand" d.v.s. längtan tillbaka till den svenska fjällvärlden. Då och då läser man i fototidningar om fotokurser, och det var vad jag såg, en naturfotokurs i tidningen Foto som skulle hållas i Kvikkjokk med fotografen Peter Ugander, medlem i "Naturfotograferna n", som handledare.  Så jag skickade in anmälan och fick  efter ett tag  besked att jag var antagen.

Resan till Kvikkjokk gick med tåg till en station som heter Murjek en liten ort i Lappland, därifrån buss till Jokkmokk och till Kvikkjokk ännu en buss. Nu var vi mitt inne i den Lappländska fjällvärlden. Vi blev mottagna av Tor Lundberg en ortsbo som numera också är en medlem av "Naturfotograferna n". Tor Lundberg som var vår värd lärde oss dessutom en del om överlevnad i naturen. Inkvarteringen blev i en stugby och jag fick dela  stuga med en grabb från Västergötland.

Bilder från Naturfotokursen i Kvikkjokk 1987 Nikon 501 Nikkor 35-135 mm. Kodak Ektachrome

Naturfotokursen i Kvikkjokk var kanske mer för fotografer som hade lite mer erfarenhet av naturfoto än vad jag hade. Men kursen var ju inte bortkastad för det, för den innehöll många delar som en novis som jag också kunde ta till mig. Peter Ugander som höll i den fotografiska delen gav mängder med tips om kameravinklar och kamerateknik. På kvällarna höll han föredrag om bland annat Ansel Adams Zon System. Han berättade att han 1981 studerade på Ansel Adams Workshop i Yoshmite Nationalpark i Californien, och även fick lära sig Ansel´s Zon System.

Något annat som intresserade mig var dom moderna mellanformatkamerorna, och en av deltagarna hade en Hasselbladsutrusning med sig och Peter Ugander demonstrerade en Mamiya 645, samt en Storformatskamera(jag minns inte namnet) men just Storformatets inställningsmöjligheter var smått fantastiska. Men det jag föll för var Mamiyan och så småningom köpte jag en begagnad Mamiya 645 1000 S och två objektiv , ett 80 mm.1:2,8 och ett 150 mm. 1:3,5. Senare så köpte jag en 45 mm.1:2,8 också . Förutom kamera köp så skaffade jag en bok om Zon Systemet "Landskapsfotografering" av Per Lundqvist.

Med min Mamiya så blev det mycket bilder av blommor i trädgården men även en del lanskapsfoto också. En hel del tillbehör köpte jag hos Schönherrs Foto på Upplandsgatan 16 i Stockholm, bl.a. mellanringar, ett vidvinkelobjektiv 45mm 1:2,8 och en TTL prismasökare S med exponeringsmätare. Det blev även ett nytt stativ ett Gitzo som är mycket stabilt, ända nackdelen är att det inte går att fälla i spagat.

Blommande Kornell och Ros med lus Mamiya 645 80 mm. mellanringar och Kodak Ektachrome

Under senhösten 1987 gick jag ännu en kurs, och den behandlade färgfoto med fotografen Peter Myhr som handledare. Förutom lektionenra på Repslagargatan 17-19 i Stockholm så varvades teori med praktik bl.a. ute på stan, t.ex. med mörkerfotografering i Gamla Stan. Det var ett mycket omfattande och omväxlande program med 12 sammankomster

Nikon 501 Nikkor 35-135 mm. Kodak EktachromeTyska-Kyrkan-i-Gamla-Stan 1987

Nu är det dags att sluta för den här gången, men det finns mycket mer att berätta om. Det kommer att handla om en resa till Öland och Skåne, två resor till Kebnekaise och en resa till Turkiet. Men även om ett nytt kamerabyte. Nu var jag helt "insnöad" på Nikon så det blev en Nikon F801 och nya objektiv.  Men det kommer också att handla om ytterligare en kurs i mörkrum,  och om när vi köpte vår första dator och vad det innebar för bildbehandling med mycket enkelt program som hette Adobe Photo de Lux 2.0, inscanning och utskrifter av bilder. Datorn med dess möjligheter öppnade en ny värld med möjligheter för mig.

Ha det Gott

Stig

Inlagt 2009-11-28 23:29 | Läst 10186 ggr. | Permalink
Facil Foto, tidigare Engelbergs Foto! Där jobbade jag som elev ett halvår i slutet på 1950-talet. Tiden går!

Tack för en underhållande och inspirerande berättelse. Fascinerande att se hur helhjärtat du gick in för din fotohobby. Det är annat än mitt eget velande under många år.
Svar från Stican 2009-11-29 10:10
Tack Ernst för dina sympatiska kommentarer, och där ser man vad världen är liten ibland. Min första kontakt med Facil Foto var nog på våren 1986, och då delade dom butik med ett dataföretag som efter något år flyttade och Facil Foto tog över lokalerna själva. Numera så är Facilfoto borta och jag vet inte om dom existerar i någon annan skepnad på något annat ställe.
Stig

(Visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?