Sticans Fotoblogg
Några ord om min fotoliteratur.
I min ungdom läste jag mycket, kanske inte så mycket skönliteratur, utan det handlade mest om "deckare" och det var amerikansk pocketliteratur som t.ex. Mickey Spillane och Raymond Chandler som var populärt. Det handlade ju inte så mycket om foto precis, det var mera hårda killar, snygga brudar och ond bråd död. Men min mamma var kanske mer framsynt än vad både hon och jag trodde, för jag fick Stieg Trenters böcker i julklapp under många år, och där fanns ju Harry Friberg som var fotograf och han hade sin ateljé i Norra Kungstornet i Stockholm.
Boken Aldrig Näcken som kom ut 1953 var nog den första boken jag fick i julklapp av min mamma, signerad av Stieg Trenter.
Det var nog inte den literaturen som var grunden till mitt fotointresse för det kom mycket senare i livet, men det är ju ett lustigt sammaträffande i alla fall. Långt senare läste jag att som förebild till Harry Friberg hade Stieg Trenter valt sin gode vän K.W. Gullers.
Stig Trenter (till höger) med sin romanfigur Harry Friberg (Fotografen K. W. Gullers).
En av de stora behållningarna med Trenters böcker var ju kanske hans fenomenala Stockholmsbeskrivningar, och för mig som är född och uppväxt i Stockholm var det extra roligt att läsa om platser som jag kände till.
En annan som har skildrat Stockholm i ord och bild är fotografen Jeppe Wickström och författaren Jan Lundgren i boken Perspektiv på Stockholm, som visar Stockholm förr och nu, den fick jag i födelsedagspressent av min hustru Lena.
Slussen från Katarinahissen. Den övre bilden från 1904 och den undre bilden av Jeppe Wickström 1997-98
Utsikt-från-Katarinahissen-över-Slussen-och-Gamla-Stan tagen av mig i juni 2009 Panasonic Lumix DMC-LX3
Som vuxen läste jag lite mer av skönlitteratur och det var nog en följd av att min förra fru var med i någon bokklubb som jag fick upp ögonen för annat än "deckare". Men till varje jul så kom Tomten med en ny Trenter och något senare efter Stieg Trenters död, även av Ulla Trenter.
Så här ser en del av min överbelastade bokhylla ut med fotoliteratur en del databöcker några diamagasin och mina gamla kameror. I flera år har jag tänkt att skaffa en större bokhylla så att böckerna kan få plats, och kanske ett lämpligt vitrinskåp för mina kameror.
Fotoböcker har jag köpt bara under de senaste 20 åren, tiden före var det inte aktuellt att läsa om fotografi. Men efter de fotokurser jag gick under 80-talet började mitt intresse för fotoliteratur efter tips från kursledarna. Från början var det mest olika handböcker i och om kamerateknik och bildkomposition. Senare blev det en del literatur om fotografer.
Men innan jag började köpa fotoliteratur så köpte jag reseskildringar och liknande och de innehöll ofta mycket fina bilder om landskap och natur som jag blev intresserad av i samband med mitt första besök i den Lappländska fjällvärlden 1985.
Ett par av de första böckerna var Tore Abrahamsson´s "Detta är Kebnekaise" och Svante Lundgren´s "Vandra i Sarek". Båda böckerna innehåller mycket vackra miljöbilder från fjällen i Kebnekaise och Sarek. Det mesta i svart vitt. Det har aldrig blivit någon resa till Sarek fast lusten har funnits under många år, men till Kebnekaise har jag rest två gånger.
Förutom vackra bilder så ger Svante Lundgren fototips för fjällvandraren. Min första fjällvandring gick till Padjelanta och en del hjälp hade jag av Svante Lundgrens fototips när jag fotograferade mina fjällvyer.
Akka och Akkajaure från Ritsems fjällstation1985 Canon FT obj. Tamron 35-70 mm. 1:3,5
Andra böcker som varit en stor inspirationskälla är "Med Kameran i Naturen" av Hannu Hautala, "Lanskape Photography" a Kodak Guide och "Fjällvärld" av Tore Abrahamsson. De här böckerna köpte jag och njöt av bilderna från vår vackra natur, och kanske drömde jag att själv kunna få ta lika bra bilder.
Hautalas bok skrevs 1986 och han beskrev på ett trevligt och lättsamt sätt hur han en gång började med en enkel utrustning att fotografera fåglar, för att så småningom skaffa mer avacerad utrustning med superlånga teleobjektiv.
Under senare delen av 80-talet gjorde jag några försök att fota fåglar med skiftande resultat och enklast var ju att fota änder och duvor för de var ju nästan tama. Den här andhonan tog jag i Observatorielunden 1987.med Nikon 501 Obj. 35-135 mm. 1:3.5-4.5. Neg. Fuji 100 ISO. När jag blev medlem här på Fotosidan så blev jag intresserad på nytt av fågelfoto och jag har laddat upp en del nyare bilder under rubriken Fåglar.
Efter resan till Padjelanta så blev jag intresserad av landskapsfotografering och jag hade tidigare läst Per Lundqvists bok om landskapsfotografering så jag blev rekomenderad att skaffa Kodaks utgåva av Landscape Photography som gav lite andra tips och lite reklam för sina egna produkter förståss. På min profilsida har jag laddat upp lite lanskapsbilder både inhemska och utländska motiv under Landskap.
Utsikt mot Porto da Cruz och den så kallade Örnklippan på Madeira 1986 Canon T70 obj. Tamron 35-70mm. 1:3.5 och Kodak Ektachrome
1987 åkte jag till Kvikkjokk på en naturfotkurs med Peter Ugander som handledare och han talade mycket om sin tid i Kalifornien hos Ansel Adams och självklart fångade det mitt intresse att läsa vidare om honom och hans bildkonst. Även om drömmen finns någonstans att skapa bilder som åtminstone påminner något så när, så blir det nog en dröm. Men några av hans böcker har jag köpt och läst så gott det nu gick med min knackiga skolengelska. Om jag inte förstår allt så kan jag ialla fall njuta av bilderna.
Ansel Adams skrev en fantastisk serie om bildbehandling från kamera till färdig bild i 3 böcker som behandlar var sitt område Kamera, Negativ och Bild. Som jag nämnt så har jag tragglat mig igenom samtliga böcker och med stor behållning. Sen har jag nog inte kunnat omvandla teorin i praktiken i brist på det mörkrum som aldrig blev verklighet.
Den här storformatskameram är från boken Landscape Photography.
I boken The Camera berättar han om olika kameratyper och om sina storformatkameror som han använde, och det var inte några små fotoapparater som han släpade omkring med. Ansel Adams använde flera olika format på kameror t.ex 8x10 tum och 5x7 tum viewcamera.
Boken The Negative handlar till stora delar om mörkrumsarbete och bildbehandling och hur han tar fram detaljer och valörer från negativen. Desutom redogör han för Zonsystemet.
The Print handlar mycket om mörkrummets utseende, inredning och utrustning. Där berättar han om olika papperstyper
Ansel Adams fotograferade nästan bara i svartvitt och boken Yosemite innehåller just svartvita bilder av hög klass som är en njutning för ögat. I boken Examples beskriver han varje bild och hur han har gått tillväga för att framställa dem. Men jag har även sett en del bilder i färg fast jag föredrar nog hans svartvita.
Här är en bild från 1987 av sjön Hersen som ligger i Roslagen, taget med Mamiya 645 obj. 80 mm. 2,8 och Kodak Ektachrome 6x4,5.
Mycket vill ha mer och jag handlade böcker om vår svenska fjällvärld och läslusten var lika stor som reslusten.
Så 1991 åkte jag till Kebnekaise på en vecka och vandrade runt i Kebnekaises omgivningar och tillsammans med ett 25-tal andra gjordes en tur upp till Kebnes sydtopp, men vädret var ganska dåligt och det var täta moln så några vackra vyer blev det inte. Nikon F801 obj. 35-135 mm.
1997 var jag där igen och då såg jag i alla fall toppen, och här är det från Tarfalladalen. Nikon F801 obj. 35-135 mm.
Och dessa besök i Kebnekaise resulterade i ett par böcker av Sven Hörnell
Sven Hörnnells böcker är riktiga praktverk och innehåller så mycket vackra bilder från den Lappländska fjällvärlden. Förutom att han var en skicklig fotograf så hade han flygcertifikat och eget flygplan, många av bilderna är just tagna från luften.
Ett bilduppslag från Sven Hörnells bok Mitt Lappland
Den här bilden tog jag 1994 med Nikon F 801 35-135 mm. Kodak Ektachrome 100 ISO
Under ett antal år så var jag prenumerant på tidningen Aktuell Fotografi som så småningom slogs ihop med tidningen Foto, jag vet inte hur länge jag hade prenumererat på Aktuell Fotografi innan sammanslagningen, men jag köpte ett antal böcker genom tidningen och det var bl.a. en samling på 12 volymer som omfattade Skandinaviska fotografer klassiska och nutida.
En annan bok som jag köpte genom Aktuell Fotografi var Picasso och Jacqueline av fotografen David Douglas Duncan. Duncan bodde och levde tillsammans med Picasso och Jacqueline under ett år och fotograferade deras arbete och vardag.
Detta var några exempel av min fotoliteratur och det finns fler böcker, men det är mest handböcker om fototeknik men även några biografier. Min ambition med fotoliteraturen har varit att lära mig och ta intryck från andra fotografer. Men som någon klok man skrev i en blogg för en tid sedan är att träna och åter träna, och efter några 10 000 tal bilder så har jag kanske kommit en liten bit på vägen att bli en bättre fotograf.
Slutligen kan jag meddela att min Nikon Pronea S har kommit och även zinkluft batterierna.
Så här ser den ut lite snett från ovan med ett Nikkor 30-60 mm. 1:4-5,6. Det går naturligtvis att använda andra Nikkor-gluggar och eftersom det är en APS-kamera så undrar jag om det blir samma eller liknande förlängningsfaktor som på min D90:a(c:a 1,5 ggr.).
Med följde en batterikammare som rymmer 4 st. AA 1,5 Volt batterier i stället för 2 st. CR2 3 Volt. Antagligen praktiskt eftersom AA batterier är lättare att få tag på .
Zink/luftbatteri från Wein Cell.
Detta var allt jag hade att berätta om för den här gången, och jag kommer att ta en paus från bloggandet på obestämd tid, detta på grund av att min hustru är mycket sjuk, och situationen här hemma har blivit totalt förändrad. Men i mån av tid så kommer jag att höra av mig igen. Även om jag inte kommer att få tid att skriva själv så kommer jag att försöka läsa de bloggar som jag har följt under den tid jag varit medlem på Fotosidan.
Ha det gott.
Stig
Bilden på Stieg Trenter och Gullers är visst spegelvänd. Jag såg det först på Leica-fodralet, sedan Rolleiflexen och sist, på knäppningen av rockarna. Det visar väl hur störd man är... ;-)
Ja, förlängningsfaktorn borde bli ungefär densamma, fast APS-formatet har mindre variationer.
Det var tråkigt att höra om din fru.
Den bakvända bilden är faktiskt så i Wikipedia, men du har säkert rätt för som du har obsarverat så är knäppningen på fel sida.
Tack för upplysningen om cropfaktorn, jag mistänkte det men var inte helt säker.
Stig
Pronea, det är ju en APS-kamera. Kan man fortfarande använda en sådan?
Jag önskar det bästa för din fru!
Visst har Stockholm förändrats från Trenterböckernas Stockholm. Stora delar av nedre Norrmalm föll ju offer för grävskoporna, bra eller dåligt, det kan säkert diskuteras. Men mycket historia försvann ändå.
Jo då,Pronean kan fortfarande användas och det går också att köpa APS-film.
Tack för din omtanke.
Stig
Det har blivit någon hyllmeter med böcker och jag har väl varit nyfiken och lite vetgirig för att luska ut hemligheten till bra bilder. Sedan blir kanske verkligheten inte alltid som det beskrivs i böckernas värld. Men intressant och roligt är det ändå att läsa om hur det kan bli.
Tack för att du bryr dig, det värmer.
Stig